Makna Ilah
Sinopsis
Kalimat
Laa ilaaha ilaLlah tidak mungkin difahami kecuali dengan memahami terlebih
dahulu ma'na ilah yang berasal dari 'aliha' yang memiliki berbagai macam
pengertian. Dengan memahaminya kita mesti mengetahui motif-motif manusia
mengilahkan sesuatu. Ada
empat makna utama dari aliha iaitu sakana ilahi, istijaaro bihi, asy syauqu
ilaihi dan wull'a bihi. Aliha bermakna abaduhu (mengabdi/menyembahnya), kerana
empat perasaan itu demikian mendalam dalam hatinya, maka dia rela dengan penuh
kesedaran untuk menghambakan diri kepada ilah (sembahan) tersebut. Dalam hal
ini ada tiga sikap yang mereka berikan terhadap ilahnya iaitu kamalul mahabah,
kamalut tadzalul, dan kamalut khudu'. Al ilah dengan makrifat iaitu sembahan
yang sejati hanyalah Allah sahaja, sedangkan selain Allah adalah bathil. Maka
pengertian-pengertian ma'na ilah di atas hanyalah hak Allah sahaja, tidak boleh
diberikan kepada selainNya. Dalam menjadikan Allah sebagai Al Illah terkandung
empat pengertian iaitu al marghub, al mahbub, al matbu', dan al marhub. Al
ma'bud merupakan sesuatu yang disembah secara mutlak. Kerana Allah adalah
satu-satunya Al Ilah, tiada syarikat kepadaNya, maka Dia adalah satu-satunya
yang disembah dan diabdi oleh seluruh kekuatan yang ada pada manusia. Pengakuan
Allah sebagai Al Ma'bud dibuktikan dengan penerimaan Allah sebagai pemilik
segala loyalti, pemilik ketaatan, dan pemilik hukum.
Hasiyah
1.Aliha
Syarah
·
Mereka
tenteram kepadanya (sakana ilaihi) iaitu ketika ilah tersebut diingat-ingat
olehnya, ia merasa senang dan manakala mendengar namanya disebut atau dipuji
orang ia merasa tenteram.
·
Merasa
dilindungi oleh-Nya (istijaaro bihi), kerana ilah tersebut dianggap memiliki
kekuatan ghaib yang mampu menolong dirinya dari kesulitan hidup.
·
Merasa
selalu rindu kepadanya (assyauqu ilaihi), ada keinginan selalu bertemu
dengannya, samada berterusan atau tidak. Ada
kegembiraan apabila bertemu dengannya.
·
Merasa
cinta dan cenderung kepadanya (wull'a bihi). Rasa rindu yang menguasai diri
menjadikannya mencintai ilah tersebut, walau bagaimanapun keadaannya. Ia selalu
beranggapan bahawa pujaannya memiliki kelayakan dicintai sepenuh hati.
Dalil
·
Perkataan
orang Arab: 'saya merasa tenteram kepadanya', 'si fulan meminta perlindungan
kepadanya', 'si fulan merasa rindu kepadanya', 'anak itu cenderung kepada
ibunya'.
·
10:7-8,
manusia yang mengilahkan kehidupan dunia merasa tenteram dengan hidup dunia.
7:138, bani Israel
yang bodoh menghendaki adanya ilah yang dapat menenteramkan hati mereka.
·
72:6,
manusia memperilah jin dengan meminta perlindungan kepadanya. 36:74-75,
orang-orang musyrik mengambil pertolongan dari selain Allah padahal semuanya
tidak dapat menolong kita, lihat 7:197.
·
2:93,
20:91, bani Israel
larut dalam kerinduan yang berlebihan terhadap ijla (anak lembu) yang dijadikannya
ilah. 26:71, para penyembah berhala sangat tekun melakukan pengabdian kerana
selalu rindu padanya.
·
29:25,
berhala-berhala adalah menyatukan bangsa yang sangat disenangi oleh orang-orang
musyrik. 2:165, tandingan (andad) merupakan sembahan-sembahan selain Allah yang
dicintai oleh orang-orang musyrik sama dengan mencintai Allah kerana mereka
sangat cenderung atau dikuasai olehnya.
2.Abadahu
Syarah
·
Dia
amat sangat mencintainya (kamalut mahabbah), sehingga semua akibat cinta siap
dilaksanakannya. Maka diapun siap berkorban memberi loyalti, thaat dan patuh
dan sebagainya.
·
Dia
amat sangat merendahkan diri di hadapan ilahnya (kamalut tadzulul). Sehingga
menganggap dirinya sendiri tidak berharga, sedia bersikap rendah
serendah-rendahnya untuk pujaannya itu.
·
Dia
amat sangat tunduk, patuh (kamalul khudu'). Sehingga akan selalu mendengar dan
thoat tanpa reserve, serta melaksanakan perintah-perintah yang menurutnya
bersumber dari sang ilah.
Dalil
·
Perkataan
orang Arab aliha adalah abadahu. Seperti aliha rajulu ya-lahu (lelaki itu
menghambakan diri pada ilahnya)
·
39:45,
orang kafir yang menjadikan sesuatu selain Allah sebagai ilahnya demikian
senangnya apabila mendengar nama kecintaannya serta tidak suka apabila nama
Allah disebut. Hadits, sabda Rasulullah SAW, 'Celakalah hamba dinar (wang
emas), celakalah hamba dirham (wang perak), celakalah hamba pakaian (mode).
Kalau diberi maka ia redha, sedangkan apabila tidak diberi maka iaakan kesal.
Ini disebabkan kecintaan yang amat sangat terhadap barang-barang tersebut.
·
36:60,
orang-orang kafir pada hakikatnya mengabdi kepada syaithan yang memperdaya
mereka. 6:137, orang-orang kafir demikian patuhnya sehingga bersedia membunuh
anak-anaknya untuk mengikuti program ilah-ilah sembahannya.
3.Al
Ilah
Syarah
·
Al
Marghub iaitu dzat yang sentiasa diharapkan. Kerana Allah selalu memberikan
kasih sayangNya dan di tangan-Nyalah segala kebaikan.
·
Al
Mahbub, dzat yang amat sangat dicintai kerana Dia yang berhak dipuja dan
dipuji. Dia telah memberikan perlindungan, rahmat, dan kasih sayang yangberlimpah
ruah kepada hamba-hambaNya.
·
Al
Matbu' yang selalu diikuti atau ditaati. Semua perintahNya siap dilaksanakan
dengan segala kemampuan sedang semua laranganNya akan selalu dijauhi. Selalu
mengikuti hidayah atau bimbinganNya dengan tanpa pertimbangan. Allah sahaja
yang sesuai diikuti secara mutlak, dicari dan dikejar keredhaan-Nya.
·
Al
Marhub, sesuatu yang sangat ditakuti. Hanya Allah sahaja yang berhak ditakuti
secara syar'i. Takut terhadap kemarahanNya, takut terhadap seksa-Nya, dan takut
terhadap hal-hal yang akan membawa kemarahanNya. Rasa takut ini bukan membuat
ia lari, tetapi membuatnya selalu mendekatkan diri kepada Allah.
Dalil
·
2:163-164,
Allah adalah ilah yang esa tiada ilah selain Dia, dengan rahmat dan kash
sayangNya yang teramat luas.
·
2:186,
40:60, 94:7-8. Hanya Allahyang sesuai diharap kerana Ia maha memberi atau
mengabulkan do'a hambaNya. 21:90-91, orang-orang mukmin menghambakan diri
kepada Allah dengan harap dan cemas.
·
2:165,
Allah adalah kecintaan orang yang mukmin dengan kecintaan yang amat sangat.
8:2, sehingga ketika disebut nama Allah bergetar hatinya. 9:24 , Allah berada di atas segala kecintaan.
·
51:50,
perintah Allah untuk bersegera menuju Allah kerana hanya Allah sahaja yang
sesuai diikuti. 37:99, menuju Allah untuk memperoleh bimbingan dan hidayahNya
untuk diikuti.
·
2:40,
9:13 , 33:39, hanya Allah
sahaja yang sesuai ditakuti dengan mendekatkan diri kepadaNya.
4.Al
Ma'bud
Syarah
·
pemilik
kepada segala loyaliti, perwalian atau pemegang otoriti atas seluruh makhluk
termasuk dirinya. Dengan demikian loyaliti mukminin hanya diberikan kepada
Allah dengan kesedaran bahawa loyaliti yang diberikan pada selainNya adalah
kemusyrikan.
·
Pemilik
tunggal hak untuk ditaati oleh seluruh makhluk di alam semesta. Mukmin meyakini
bahawa ketaatan pada hakikatnya untuk Allah sahaja. Seorang mukmin menyedari
sepenuhnya bahawa mentaati mereka yang mendurhakai Allah adalah kedurhakaan
terhadap Allah.
·
Pemilik
tunggal kekuasaan di alam semesta. Dialah yang menciptakan dan berhak
menentukan aturan bagi seluruh ciptaanNya. Maka hanya hukum dan
undang-undangNya sahaja yang adil. Orang mukmin menerima Allah sebagai
pemerintah dan kerajaan tunggal di alam semesta dan menolak kerajaan manusia.
Dalil
·
109:1-6,
pernyataan mukmin bahawa pengabdiannya hanya untuk Allah sahaja dan sekali-kali
tidak akan mengabdi selainNya. 16:36 ,
Rasul diutus dengan risalah pengabdian pada Allah sahaja dan menjauhi segala
yang diabdi selain Allah. 2:21 ,
perintah Allah untuk mengabdi kepadaNya sahaja dengan tidak mengambil selain
Allah sebagai tandingan-tandingan.
·
7:196,
pernyataan mukmin bahawa wali (pemimpin) nya hanya Allah sahaja. 2:257,
berwalikan kepada Allah melepaskan manusia dari kegelapan jahiliyah menuju
cahaya Islam.
·
7:54 , hak menciptakan dan hak
memerintah hanyalah milik Allah. mukmin hanya mengakui kerajaan Allah. hadits,
mukmin hanya akan taat pada sesuatu yang diizinkan Allah, Rasul dan ulil amri.
Mukmin tidaklah akan mentaati perintah maksiyat kepada Allah.
·
12:40 , hak menentukan hukum
dan undang-undang hanyalah hak Allah. 24:1, Allah mewajibkan manusia
melaksanakan hukum-hukumNya. 5:44 ,
45, 47 mereka yang menolak aturan atau hukum Allah adalah kafir, zalim dan
fasik. Ini ertinya pemerintahan Allah sahaja yang boleh tegak sedang
pemerintahan manusia adalah batil.
Ringkasan
·
Kandungan
makna (aliha, ya-lahu, Ilahan):
-
Merasa tenang padanya (10:7)
- Selalu rindu padanya (7:138)
- Melindungi diri padanya (72:6)
- Mencintainya (2:165)
- Selalu rindu padanya (7:138)
- Melindungi diri padanya (72:6)
- Mencintainya (2:165)
·
(Aliha)
membawa erti (Abadahu):
-
Sempurna mencintai
- Sempurna menghinakan diri
- Sempurna menundukkan diri
- Sempurna menghinakan diri
- Sempurna menundukkan diri
·
Kandungan
kata (Al-Ilah):
-
Yang diharapkan
- Yang diikuti
- Yang ditakuti
- Yang dicintai
- Yang diikuti
- Yang ditakuti
- Yang dicintai
·
(al-Ilah):
-
Yang layak diberikan kepadanya wala'
- Yang wajib diberikan kepadanya ketaatan
- Yang wajib diberikan kepadanya authoriti
- Yang wajib diberikan kepadanya ketaatan
- Yang wajib diberikan kepadanya authoriti
0 Komentar untuk "PENGERTIAN SYAHADAT DAN MAKNANYA"